Lianne in Zuid-Afrika

Het Zuid-Afrikaanse leven

Heehallo!!

Hier weer een verhaal uit Zuid Afrika. Vorige week maandag zijn mijn lessen echt begonnen. Gelukkig zijn het maar korte lesdagen en ben ik elke dinsdag en vrijdag vrij, dus echt zwaar is het niet. Voor elke les moet ik wel veel voorbereidingen doen, zoals een presentatie geven of een opdracht maken, maar samen met mijn groepje gaat dat allemaal prima.

Afgelopen dinsdag was het tijd om voor het eerst naar ons project in de township te gaan. De staat van bessie's day care, zoals ons community project heet, is bijna niet voor te stellen. Er is nauwelijks hygiëne voor de kindjes, er is geen drinkwater, er is een gevaarlijkhek met prikkeldraad waar veel kindjes in vast blijven zitten en verder is het er gewoon erg vervallen. Om alvast wat bekendheid te krijgen hebben we een Facebookpagina aangemaakt: Bessie's day care. Via deze pagina willen we updates en filmpjes plaatsen over de ontwikkelingen. Ook is het voor ons heel belangrijk om geldinzamelactie's te gaan houden, omdat zonder geld wij geen veranderingen kunnen maken. Onze eerste prioriteit om geld om te halen is voor een regenwatertank. In deze tank wordt regenwater opgevangen en gefilterd en komt er dus drinkwater beschikbaar voor de kindjes. De ervaring op het kinderdagverblijf was trouwens echt heel gaaf. Alle kindjes waren zo lief!! Ze wilden graag geknuffeld en opgetild worden en ik heb leuke spelletjes met ze gedaan. Mochten jullie het leuk vinden om de Facebookpagina van Bessie’s day care te bekijken, hier is de link: https://www.facebook.com/BessieDayCare/
Om genoeg geld op te halen voor een watertank hebben wij jullie hulp hard nodig! Alle kleine beetjes helpen en mochten jullie geld willen overmaken kan dat naar:
NL83INGB0001480686
L. Stavorinus

Na 2 weken hier kwam ik er ook wel achter dat ik toch wel een beetje weinig kleding mee heb, vond ik zelf. Op maandag maar even het dorpje ingegaan en heel goed geslaagd! (7 nieuwe kledingstukken, oeps). Verder voelt het leven hier echt als vakantie. Als we vrij zijn gaan we vaak lunchen, bijna elke avond gaan we naar de kroeg en verder is er vooral heel veel gezelligheid.

Afgelopen weekend ben ik geen weekendje weggeweest, maar wel andere leuke dingen gedaan! Op vrijdag stond er weer een safari op de planning. Met een taxi geregeld vanuit school zijn we naar Manfield Game Reserve gereden. De belangrijkste reden dat wij hier heen wilden was vanwege 'Gambit', een tamme giraf die je kan aaien. Dit heb ik dus ook gedaan!! Veder hebben we weer zebra's, struisvogels, impala's, gnoes en giraffen gezien. Binnenkort willen we ook een safari doen waar olifanten en leeuwen te zien zijn. Na de safari zijn we ook nog even langs een super groot ananashuis gereden en hebben we daar een paar fotootjes gemaakt. Zaterdag was het tijd voor 'Peachy Beach Festival'. Op ongeveer 20 minuutjes rijden met de taxi was er een festival op het strand, super leuk! Hier hebben we een hele leuke middag en avond gehad. Zondag was vooral een uitrustdag. Sinds ik in Afrika ben is er nog geen dag geweest dat ik even lekker niks deed dus zondag was de perfecte dag. Het was niet zo warm dus lekker uitgeslapen, eventjes geluncht en verder lekker niks gedaan. Helaas werd ik zondagnacht 'ziek'. Hoe het kan weet ik nog steeds niet, misschien iets verkeerd gegeten maar ik heb helaas de hele nacht overgegeven. Omdat ik niet geslapen had en maandagochtend nog steeds veel pijn in m'n buik ben ik niet naar school geweest en heb ik de hele dag in bed gelegen. Ik ben trouwens niet de enige die hier last van heeft, het afgelopen weekend zijn er zeker wel 5 anderen ook ziek geweest. Maar gelukkig voel ik me vandaag weer een stuk beter :)

Vandaag ben ik begonnen met het leren voor een duikcursus. Samen met een groep van Stenden heb ik mij opgegeven om mijn duikbrevet voor 20 meter duiken te gaan halen. De eerste stap hiervan is een theorietoets. Vrijdag is de toets al dus het wordt nu echt tijd om te beginnen.

Liefs Li

Reacties

Reacties

Pap

Klinkt echt gaaf Li. Best een beetje jaloers. Wat een mooi project om je voor in te zetten. Mijn donatie komt eraan hoor! Hopelijk knap snel weereageren helemaal op. x pap

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!