Lianne in Zuid-Afrika

The gardenroute

Heehallo allemaal,

Sinds dinsdag ben ik weer terug in Port Alfred na een fantastische vakantie! Samen met Mirre, Debby en Sarah heb ik de bekende tuinroute gereden richting kaapstad. Hier hebben we 11 dagen overgedaan en we zijn op meerdere plekken gestopt om te slapen. Daarna zijn we nog 6 dagen in Kaapstad geweest en in 2 dagen weer terug gereden naar Port Alfred.

Op vrijdag 7 april vertrokken we met z’n viertjes naar onze eerste stop: Tsitsikamma. Dit was ongeveer 4 uurtjes rijden en hier zijn we 3 nachten gebleven. Omdat we zoveel mogelijk geld willen overhouden voor activiteiten hebben we overal geprobeerd goedkope hostels/slaapplekken te vinden. Daarom hebben we hier 3 nachten in een tentje geslapen, wat af en toe niet heel fijn was met de regen en onweer ’s nachts. Maar overdag hebben we genoeg gedaan. We zijn naar het Tsitsikamma National Park geweest, hier is de suspension bridge, dit is een vrij lange brug over het water. Ook hebben we quad gereden door de bossen, ziplinen en lekker uiteten geweest. Mirre heeft ook de bungeejump gedaan en over een paar weken ga ik nog terug met Lisanne om deze ook te gaan doen! Overdag was het steeds super mooi weer dus er was ook nog tijd om even in het zonnetje te liggen.

Op maandag 10 april zijn we verder gaan rijden naar Plettenberg Bay, dit was maar een uurtje verderop. Hier hebben Debby en ik ’s middags een hike gedaan in het Robberg Nature Reserve. Iets te enthousiast hadden we voor de 10 km gekozen, wat in het begin nog prima te doen was, maar op de helft was er geen pad meer en werd het over rotsen klimmen en stijl omhoog. 4 uur later waren we helemaal kapot maar het was wel super leuk. Hierna zijn we (weer) lekker uiteten geweest en de volgende dag zijn we gaan skydiven. Dit was zoooo gaaf!! Ik ging met Sarah in een klein vliegtuigje waarin we eerst ongeveer 20 minuten hebben rondgevlogen, daarna was het zover en sprongen we uit het vliegtuig. De vrije val duurde ongeveer 30 seconden, maar dit was wel het allerleukste. Met meer dan 200 km/u vielen we naar beneden. Daarna nog wat rond gehangen in de luncht en weer veilig geland. ’s Middags zijn we weer verder gereden naar de volgende bestemming Knsyna, wat binnen een uur rijden lag. Dit was een heel leuk klein plaatsje waar we eigenlijk alleen maar gegeten en gedronken hebben.

Op woensdag 12 april besloten we toch nog even wat in Knsyna te gaan bekijken en zijn we naar een leuk uitzichtplekje geweest. De rest van de dag wilde we eigenlijk op het strand gaan liggen, maar het was super bewolkt. We besloten om weer een uurtje verder te rijden naar de volgende stop in Wilderness. We hoopte dat het weer hier beter zou zijn, maar helaas, hier was het nog dichter bewolkt. Onderweg stopte we nog bij 2 mooie baaien, maar ook hier was weinig te zien door de lage wolken. Al vroeg kwamen we aan in ons hostel waar we een knus houten hutje hadden. Hier hebben we de rest van de middag spelletjes gespeeld, pizza gegeten en gedronken. Ook waren er 4 andere meiden in hetzelfde hostel die we kennen van school, dus dat was ook gezellig!

Donderdag 13 april zijn we ’s ochtends weer 1,5 uur verder gaan rijden naar Oudtshoorn. Dit plaatsje staat bekend om de struisvogels en onderweg kwamen we een boerderij tegen met deze beesten. We besloten een tour te doen waar we wat meer over struisvogels te weten kwamen en het allerleukste: we hebben even op een struisvogel gereden. Dit was best geinig maar ook wel een klein beetje zielig. Vervolgens zijn we verder gaan rijden naar de Cango Caves. Dit zijn grotten en we hadden dit zien staan op het Afrikaanse monopoly bord en daarom leek het ons wel de moeite waard. Helaas, dit viel een beetje tegen. Ondanks dat de grot best leuk was om te zien vonden we het niet zo boeiend... Aan het einde van de middag naar ons hostel gereden waar we met nog 6 anderen van school verblijven. We zijn die avond uiteten geweest voor iemands verjaardag, naar een dorpsfeestje en nog even de kroeg in, dit was een geslaagd avondje!

Op vrijdag 14 april weer ongeveer 1,5 uur verder gaan rijden naar Mosselbay. Hier hebben we eigenlijk niet veel gedaan, wat misschien wel een beetje door die avond ervoor kwam ;). ’s Avonds voor het eerst sinds een week maar eens zelf gekookt. We zijn best op tijd in bed gaan liggen, want de volgende ochtend om 6:00 zijn we opgestaan om met haaien te gaan ‘zwemmen’. We zijn meegegaan op een boot, waar we haaien van heel dichtbij hebben gezien en om het nog wat leuker te maken mochten we zelf ook onderwater een kooi in om de haaien van nog dichterbij te zien, dit was wel een beetje koud maar super gaaf. De rest van de middag hebben we weer gedaan wat we het liefste doen: eten en drinken. Lekker in het zonnetje, echt genieten. ’s Avonds nog even in een bar beland waar ik eigenlijk na 1 drankje naar huis wilde gaan, maar dat werd toch weer iets te gezellig haha.

Zondag 16 april weer vroeg opgestaan want vandaag moesten we wat langer rijden dan de andere dagen, ongeveer 4 uurtjes richting Stellenbosch. Dit plaatje staat bekend om de wijnboerderijen. ’s Middags zijn we met een uber-taxi naar de eerste boerderij geweest: Spier. Hier hebben we onze eigen picknick samengesteld (met wijn natuurlijk) en zijn we lekker in het gras gaan liggen (en veel eten). Aangezien er super veel lekkere dingen in het winkeltje lagen hadden we natuurlijk veel te veel gekocht, dus konden we ’s avonds thuis ook nog hiervan eten, mooi makkelijk. Ons verblijf hier was ook heel fijn, een appartementje waar we eindelijk even een wasje konden doen. De volgende dag zijn we na een paasontbijtje weer in de uber gestapt naar een nieuwe wijnboerderij. Hier hebben we een wijnproeverij van 7 glaasjes gedaan waarvan 3 met chocola waren gecombineerd, echt super lekker! Ook kregen we een rondleiding langs de wijnproductie. Vervolgens gingen we weer met de taxi naar de volgende boerderij waar we een nieuwe proeverij deden met 5 glaasjes en een lekkere plank met vleeswaren en kaasjes (ja, ik eet tegenwoordig kaas haha). ’s Avonds lekker zelf risotto gemaakt en nog een drankje in het stadje gedaan.

Op dinsdag 18 april was het dan eindelijk tijd om naar Kaapstad te gaan. Hier zijn we 6 nachten gebleven en ik zal even zo kort mogelijk vertellen wat ik allemaal gedaan en gezien heb. De eerste dag ben ik naar Kaappunt en Kaap de Goede hoop geweest. Ook zijn we langs het pinguïnstrand gereden en van heel dichtbij deze beestjes kunnen zien. De volgende dag zijn we gaan shoppen (dat was wel weer eens nodig vond ik) en zijn we met een gondel de tafelberg op gegaan. Op donderdag ben ik ’s ochtends gaan paragliden met een groepje van school, dit was best leuk om zo boven de stad te zweven, maar omdat er weinig wind stond was ik ook snel beneden. Vervolgens zijn we in een township gaan braaien. Deze plek kenden Debby en Mirre van tv dus was leuk om even geweest te zijn. Voor heel weinig geld best lekker vlees gegeten. Daarna naar bo-kaap gereden, een Islamitische wijk met heel veel fel gekleurde huisjes. Aan het einde van de middag zijn Helen, Debby en ik Lion’s Head gaan beklimmen. Dit is de berg naast de tafelberg en kan je alleen lopend op. We hadden gehoord dat het heel mooi is om daar de zonsondergang de bekijken, dus om 18:00 zaten wij boven (en hoe, pff). De tocht omhoog duurde een uurtje, maar was best stijl en zwaar, vooral met de warmte, maar de zonsondergang was echt super mooi. Na wat foto’s te hebben gemaakt weer naar beneden gegaan, maar het werd steeds donkerder dus dit was ook best lastig. Het uitzicht over de stad met alle lampjes was dan wel weer echt super mooi. Later op de avond nog naar longstreet geweest, dit is dé straat met leuke barretjes en clubs en hier een gezellige avond gehad. Op vrijdag weer vroeg op en met de boot naar robbeneiland, dit was best interessant! Later op de middag nog even wat uurtjes slaap in gehaald en ’s avonds stond er een avondje dinnershow op de planning. Met een hele groep van school hebben we hier lekker gegeten, gedronken en naar leuke optredens gekeken en de avond afgesloten in longstreet. De dag erna nog naar een strandfeest geweest en zondag, de laatste dag lekker bij een beachclub uitgerust de hele dag.

Op maandagochtend 24 april zijn we weer in de auto gestapt om ongeveer 4,5 uur te rijden richting George. Iets hier vanaf hadden we een resort geboekt, om na alle nachten in een hostel nog even lekker te kunnen slapen. We hadden echt een super grote, chille kamer. Lekker groot bed, regen douche en bad, echt genieten. De volgende dag nog 5 uurtjes gereden en weer teruggekomen in Port Alfred. Daar zijn we nog even door gegaan met feesten en heel wat gezellige avondjes gehad. Ik begin nu wel te merken dat we richting de winter gaan, ondanks dat het elke dag wel boven de 25 graden is staat er een koude wind waardoor zonnen niet meer zo lekker is, maar in de kroeg is het lekker warm ;)

Foto’s van de vakantie zal ik ook snel plaatsen op m’n blog!

Liefs Li